Friday 15 January 2016

9 Tips Ajar Anak Pandai Membaca

Risaunya bila suruh anak membaca, tapi tak reti nak mengeja lagi...bukan tak reti mengeja...huruf pun tertukar lagi...alahai...camna ni risaunya...sekarang si anak dah umur 6 tahun...tahun depan darjah ...salah aku kah tak mengajar anak sendiri? tahun lepas setahun di PASTI...alhamdulillah dah kenal A,B,C...oklah tu...tapi mengeja belum pandai lagi...mungkin budak-budak perlukan lebih banyak masa untuk mengenal...maklumlah sekarang diorang dalam proses bermain lagi....

 Setelah digoogle jumpa tips ni....dari http://itsmenurul.blogspot.my/..saya kongsi di sini...


 

 1) Bila nak mengajar anak kenal huruf jangan guna huruf besar. Guna huruf kecik. Contoh ABC tu korang guna abc. Dulu aku silap tau. Aku ajar Raina guna huruf besar. Tapi bila dah sedar kesilapan tu, laju-laju ajar Raina guna huruf kecik. Sebab apa kena ajar anak guna huruf kecik, sebab kebanyakkan kat sekeliling kita menggunakan huruf kecik. So ajar anak huruf kecik dulu then baru ajar anak huruf besar.

 2) Ajar anak 5-7 minit je. Pastu rehat sekejap then kalau nak sambung lepas tu boleh sambung. Jangan ajar lama-lama nanti anak stress dan bosan terus dia tak boleh nak tumpukan pada apa yang kita ajar. Dulu masa aku ajar Raina berjam, memang nampak muka Raina stress. Bila aku ajar Raina dalam 5-7 minit memang nampak Raina happy je nak belajar.

 (Anak lelaki susah skit kot?)

 3) Jangan gunakan kekasaran time ajar anak seperti nak marah-marah anak. Perbuatan ni akan menambahkan tahap stress anak. Bukan anak je stress. Kau pun sama stress nanti bila ajar anak. Aku masa mula-mula ajar Raina asyik nak jadi tarzan je. Tapi hasilnya memang tak memuaskan aku. Pastu aku terus tukar cara aku ajar Raina. Aku control tahap kemarahan aku. Aku cool je. Bila Raina tak faham dan tak ingat, kita kena rileks dan betulkan dan bagitahu si anak tu apa yang dia tak faham dan apa yang dia tak ingat. Senyum je. InsyaAllah anak akan happy nak belajar. Percayalah cakap aku.

 (Ni aku punya kesalahan...wajib diperbetulkan....huhu...dok marah anak bila dia tak reti nak sebut..wajib perbetulkan diri sendiri lepas ni)

 4) Cuba guna bunyi-bunyi yang boleh si anak ingat dan kaitkan bunyi-bunyian tu dengan suku kata. Contoh suku kata 'Na'. Raina Na Na Na Na sambil menyanyi. So Raina akan ingat suku kata 'Na' tu macam nama dia Raina Na Na Na Na. Macam aku kan aku ajar Raina siap beralun-alun siap macam menyanyi kadang-kadang tu. Biar Raina senang ingat. 

(Ye..ini aku pernah apply...memang suka sangat..nak..nak bila dia nak sebut...dia suruh bisik kat telinga dia, barulah dia sebut kuat-kuat..hihi..kena ada unsur bermain dengan dia....barulah dia seronok nak belajar)

 5) Cuba kaitkan bunyi suku kata dengan benda yang ada kat sekeliling kita. Contoh 'Su' tu kita kaitkan dengan 'botol susu'. Kalau boleh tunjuk botol susu. Selalunya budak akan cepat ingat kalau kita cuba kaitkan suku kata dengan benda yang ada kat sekeliling kita.

 (Ni nak kena apply jugak...tunjuk something yang bergambar atau benda yang terdekat)

 6) Tepuk tangan dan puji si anak bila anak faham dan ingat apa yang kita ajarkan kat dia. Kalau boleh kita ciumlah si anak. Raina paling suka kita puji dia. Kalau aku tepuk tangan, Raina pun tepuk tangan sekali. Bukan Raina je. Raifa pun ikut sekali tepuk tangan.

 (Anak mana tak suka puji kan, even kita kalau orang puji pun senyum simpul, nak-nak kalau suami yang puji...asyik tersengih jela kan..)

 7) Uji si anak bila-bila masa. Macam kalau keluar nampak signboard terus tanya anak : 'Itu huruf apa? Cuba eja dan baca Raina? Raina ingat tak?' So kiranya macam ulang kaji apa yang kita belajar. Sambil-sambil tu nak uji minda anak. Kadang-kadang aku tengah masak kat dapur pun, aku suka uji minda Raina. Sebab Raina rajin teman aku masak kat dapur sambil tolong aku apa yang patut.

 (Selalu uji anak bila nampak kereta, suh si anak baca nombor plat kereta...ok jugakkan..satu pembelajaran jugak )

 8) Bagi reward kat anak supaya anak lebih semangat nak belajar lagi. Baru-baru ni aku bawak Raina tengok wayang dan belikan apa saja yang dia minta. Raina minta cincin, gelang dan macam-macamlah. Aku cakap kalau Raina rajin lagi belajar, nanti mama belanja Raina lagi. Terus lepas tu tak payah nak di suruh lagi, laju je ambil buku baca sendiri. Mana yang dia tak faham, baru dia tanya aku. Memang nampaklah Raina lebih bersemangat.

 (ni ibu selalu janji, kalau dapat No 1, ibu nak bawak pergi LEGOLAND...itulah harapan dia...semoga termakbul suatu hari nanti...)

 9) Terangkan tujuan kita ajar anak membaca. Kenapa dia perlu pandai membaca. Kena terangkan supaya anak lebih jelas dan faham.

 (Ye..ni selalu bagitau anti kalau irsyad cerdik, boleh jadi orang pandai...buleh jadi doktor...hihi...even dia takut nak makan ubat....xpela..ibu doakan irsyad jadi orang cerdik pandai, selalu tolong orang, cemerlang dunia dan akhirat) Semoga kita dapat mengajar anak kita supaya dapat membaca di usia muda lagi..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design