Sunday 24 May 2015

Perkongsian Seorang Adik mengalami SLE ambik Vivix Shaklee

Kita hanya berusaha...segalanya adalah ketentuanNya....jom kita ikutu perkongsian Elis mengenai adiknya yang mengidap SLE...

Assalamualaikum..

Just nak berkongsi cerita pasal adik saya yang mengidap SLE. Kesan daripada SLE tu, buah pinggang adik saya tak berfungsi dengan baik..Bermula pada tahun 2011 sampai hari ni, setiap hari dia akan buat dialisis air setiap 6 jam (4x sehari) di rumah..

Peralatan semua hospital sediakan tapi bekalan air kami perlu beli dari hospital..dapat bekalan ubat hospital seperti prednisolone, ubat darah tinggi..kalsium..etc..pernah sekali darah tinggi dia naik sampai takde bacaan..terlampau tinggi..urat mata hampir rosak..Keluar masuk hospital jgn cakap la..setahun terpaksa tangguh pengajian...Tapi syukur, semangat dia masih kuat dan keinginan untuk hidup cam org lain sgt tinggi..Dia sekarang sudah bekerja dan saya berterima kasih pada bosnya yg faham dgn masalah adik saya tu..

Bila dah mula aktif dengan Shaklee, saya bagi adik saya makan omega..sebab masa tu tgh promo, jadi ambil la peluang..saya paksa dia makan..setiap hari saya akan telefon tanya omega dh amik ke belum.Sampai kadang2 tu saya tak percaya dia makan, saya double conferm ngan mak abah..Pesan suh dia makan..saya kakak yang garang..huhu..Saya cakap kat mak, kita kena cuba walau mcm mana cara sekalipun..Mak saya tak setuju sebab harganya agak mahal..tapi bila dh explain, dan bertegas nk jugak dia cuba..mak saya akur..

Jadi permulaan dia mkn omega 1biji sehari..Ada healing crisis jugak..dia jadi haus sgt2 (nk minum air byk tak boleh, kidney problem) ..mengantuk.. letih.. pening.. 2minggu lepas tu dh ok.. Sampai satu masa darah tinggi dia naik, sampai kena tahan hospital..kuar dari hosp pun bukan sihat sepenuhnya, masih pening2 jugak..Saya ckp kat dia, amik 2 bj omega setiap hari untuk turunkan tekanan darah..ALHAMDULILLAH.. tekanan darah dia turun..Start dari tu keyakinan pada suplement Shaklee semakin meningkat..tapi of coz semuanya adalah kuasa Allah..yang penting kita berusaha bukan tunggu dan lihat je..Ubat/Suplemen cuma sebagai alat..ALLAH la yang beri kesihatkn pada badan kita..

Lepas tu saya bagi Oste plak..sebab dari pembacaan saya org yg ada kidney failure tak bleh amik susu sgt (mohon dibetulkan kalau salah..) untuk keperluan kalsium badan dia..sbb mak ckp asik sakit urat je adik saya tu..dia memang malas nk bgtau saya, sbb nnt saya mesti suruh mkn suplement..menyampah agaknya..tapi percaya la AKU SAYANG KAU dik..

Tapi ni cerita paling gembira saya nk kongsi..

Sekarang Adik saya dh tak perlu buat dialisis air setiap 6 jam..doktor kurangkan jadi 8 jam..maknanya 3x je sehari..berita ni saya baru dpt malam tadi..ALHAMDULILLAH.. menitik air mata dengar..walaupun baru dikurangkan jadi 3..semoga dia semakin berkurang..ini kerana kesan dari SLE tu ia meningkatkan blood urea nitrogen (BUN) dan creatinine dalam buah pinggang..Doktor ckp creatinine yg ada dh kurang.(saya pun tak paham ape benda tu, tapi yg penting kesihatan adik saya dh meningkat) .Kalau sebelum ni, sehari lebih kurang 3x je dpt buang air..Sejak 2 menjak ni dekat 5x sehari masuk tandas..

Nak tau tak apa yg saya paksa adik saya makan pulak ?? VIVIX ..belum pun habis sebotol. Kesan nye menggembirakan saya sekeluarga. Dia cakap sepanjang ganti puasa tak letih, tak haus..ada je tenaga..siap bleh tolong mak buat kuih untuk jualan utk bazar ramadhan lagi..Badan pun dh slim skit sbb dia kata tak lapar..


Walaupun proses perubahan ni masih baru saya tetap berdoa pada Allah bagi kesihatan yang sepenuhnya pada adik saya..Ya Allah makbulkanlah doa hamba Mu ni Ya ALLAH...

Terima kasih pada Ija Ramli merangkap 'mak' saya..Semoga Allah balas kebaikkan dia yg sudi bantu saya..

Sekian..

Elis Azlizan -

Sumber: happyhealthylifeshop.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design